Fiskelogg 2008 December

081228
Trodde fisket skulle vara slut för året men idag blev det ett underbart väder och havet låg som en spegel. Fisket blev ingen höjare några få ryck och en tappad okänd fisk. Men jag kan erbjuda lite fina bilder från området jag fiskade i. Vädret var så gott att trotts minus och att jag blötte händerna så behövde jag inte använda handskar. Testade bla en sträcka nära där jag brukar fiska och botten där verkar vara perfekt för fisket nästa år så det blir en tidig test där till våren. Problemet idag var mest att all mark var frostbelagd, ni ser dom vita stenarna på en bild, detta gjorde det glashalt längs vattnet.

Men nu hinner jag inte fiska mer och önskar alla ett gott nytt år, Allt nytt hittar ni sedan i Fiskelogg 2009.

081227
Nu har det blivit dax att summera 2008 års fiske. 2008 blev året då öringen helt uteblev för min del, det blev också året då jag köpte båt som vi inte hann använda mycket men som nu ligger färdig och utrustad för nästa års fiske.

Under året fiskade jag 92 dagar som är registrerad och fick då ca 13st fiskar/dag, det innebar att jag var ute ca var 4:e dag och fiskade, det blev 20st arter varav 14 personbästa och 5 nya arter för året.

Fångsten blev totalt 1198st fiskar fördelning per art ser ni nedan är den
märkt PB=personbästa NY=Ny art för året.

Berggylta 194st PB
Svart smörbult 15st PB
Torsk 78st PB
Vittling 29st PB

Största fisken i år blev en torsk på 55cm och 1640gr, roligaste arten att få var fjärsing, men det roligaste fisket är givetvis att få berggylta runt kilot direkt på utkast så man får kämpa att få in den när den går i botten och klippskrevor.

Vi har också dragit igång ett team som vi kallar Simp(l)a Sportfiskare Team POFS

Så nu ser vi fram emot 2009 kanske någon öring och givetvis mer insjöfiske, vi har också redan valt ut ett 40-tal fiskeplatser här på kusten som vi skall testa då dom verkar lovande med tanke på tillgänglighet djup och bottenbeskaffenhet. Alla som är bra kommer att redovisas på sidan vi skall försöka besöka alla mer än en gång för att få en rättvis bedömning.

Vår hemsida har haft nästan 10000 besökare och fiskeloggen lite mer än 2500 besök då har vi inte räknat dom besökare som läser loggen på dom forum där vi lagt ut den tex sportfiskeforum där den visats mer än 4700 gånger.

081222
Idag var det en riktigt underbar fiskedag, solen sken och det var ganska varmt i luften. Jag drog iväg på gäddfiske i helt okända vatten för mig och resultatet blev ingen fångst.
Ville ju inte bli utan fisk så jag stannade till i fiskhamnen hemma men det var lite väl sent på dagen så det blev några ryck men inget mer. Så jag åkte hem där tre av mina odågor kom och höll mig sällskap ett tag innan dom skall sova.
Men jag hoppas på bättre lycka nästa gång. Kul är också att sidan haft snart 10000 besökare under året.

081217
Det har ju blivit lite dåligt med fiske sista tiden, skall försöka på gädda på måndag om vädret tillåter.
Under tiden så har det istället jobbats med hemsidan och dom nya fiskevästarna och t-shirten har kommit. till dessa kommer vi att på huvudet åtminstånde när vi är på sjön att ha SSRS kepsar, för att visa att vi stödjer deras verksamhet. Dessutom en otroligt billig "försäkring" om man behöver assistans även om det inte är akut.
Givetvis hoppas man slippa behöva ta hjälp, men man hjälper ju någon annan medatt vara medlem.

081201
Idag var det riktigt gott väder ingen sol men värme så man slapp mössa och handskar vid fisket.
Så givetvis gick färden till Stockevik och fortsatta jakten på sjökock, men den uteblev och istället blev det en del plattfisk och vittling istället. Den andra plattfisken på bilden skilde sig från både sandskädda och skrubba så jag misstänkte det var en lerskädda men då stämde allt utom stjärtens form så vi får se om den identifieras. bild på skilnader kan du se överst sandskädda under den andra, rygglinje är utmarkerad och var munnen slutar så det borde vara en lerskädda men då stämmer inte stjärten
På hemväg stannade jag vid Skaftöbrons ö-sida och fiskade lite verkade helt dött men så fick jag ordentligt hugg som jag tyvärr tappade och ena kroken var rak när jag fick upp betet. Detta sporrade mig till att stanna ett tag och efter ca 20 minuter var det ordentligt stopp igen. Jag körde med mycket mjukt spö eftersom dagens fiske var inriktat på smått, stoppet följde sakta med så först trodde jag bottennapp. Men efter en liten stund så började den kämpa emot och adrenalinet i kroppen rusade till. Hugget hade ju kommit direkt vid utkast ca 60-70meter ut, botten på platsen är branter mest bestående av mjuk lera. Fisken gick ner i botten flera gånger så jag fick släppa efter, detta gjorde fighten kul. Tog ca 15 minuter att lirka upp fisken som var en 52cm torsk på 1,52kg tillräckligt stor för att gå in som 2: på min bäst tre lista för detta år.