Fiskelogg 2010 Maj

100530
Gejade lite med båten. sedan vid 19-tiden gick jag ned till hamnen för att fiska lite, enligt uppgift har man fått makrill på båda sidor om Lysekil. Fik inget ej heller någon annan i närheten så jag gick över till lite bottenfiske istället. Resultatet ser ni i loggbilden.

100529
Då har vi avverkat jobbets första fisketävling för året lite glest med folk, kl 12 när starten gick var vi 3st lite senare kom 3st till och ytterligare en dök upp. Lite blåsigt men kul var att det blev 6st olika arter. Största besvikelsen var ju att berggyltorna inte riktigt kommit till denna plats där det brukar krylla av dom. Men vi skall försöka med ny tävling senare i sommar.

BR> Vill du lämna kommentar eller läsa andras kommentarer på loggenTryck här

100527
Lite kyligt men ändå underbar kväll att fiska, fick som vanligt rötsimpor och plattfisk. Det som däremot var intressant att något var uppe i ytan och plaskade flera gånger i min närhet som "småkok". Fick inte grepp om vad det var men något var också framme flera gånger ock lekte med min lina. Då tärnorna dök friskt en bit ut kan det ju ha varit sej, horngädda eller makrill. Detta gällande småkoken det som lekte med linan kan ha varit öring har hänt förr men då kunde jag se den tydligt,

100526
Blev en kyligare och blåsigare dag än jag räknat med, var ute hela dagen men det blev bara några småtorskar. Testade flera ställen där jag vet säker fångst men lika dött på alla platser. Tog lite nya bottenbilder med kameran i brist på annat. Var bla på smögen och inte ens bland stenarna blev det snultra eller gylta, lika dött i ramsvik. Avslutade i södra hamnen där det alltid blir någon plattfisk men bara småtorsk.

100525
Tog en liten tur trotts blåsigt väder mest för lite kameratest. Fick hyfsade bilder samt en glyskolja som ju är ny för året. Övrigt var det inte mycket napp.

100522-23
Både lördag och söndag så blev det lite kvällsfiske efter jobbet. Det har varit underbart väder dessa dagar och det har varit en ren njutning att få sitta och fiska. Fär att spara mina leder som krångla lite (mycket spring på jobbet) så valde jag fiskeplatser man kan sitta ner på. På lördagen med bästa vädret så blev det bla två fina sandskäddor ca 300gr. Söndagen erbjöd ett blandfiske på plattfisk och simpor. Fick en skaplig skrubba på 40cm och 675gr, denna bjöd på lite härligt motstånd. Över lag så har faktiskt plattfiskarna den sista tiden vbarit livliga och riktigt kul att fånga.

100520
Först med bilen till verkstad för att rätta ett fel dom gjort, därefter byte av bakdäck på moppen. Vädret är fortfarande strålande så jag åker till ramsvik. Tyvärr blev det noll här ett åskväder närmade sig så jag åkte in till södra hamnen. Denna plats gav heller inget bara några små ryck som i ramsvik. Åkte då till en av mina närliggande favoriter där det nappade riktigt bra. Massor med plattfisk och en skrubba som bjöd på fight. Vid inhalning kom det tre mycket kraftiga hugg hann inte ens göra motryck. Satt nu på helspänn och då kom det fjärde och fisken var krokad, den gjorde nu en rush och satte sig i botten, kändes inte riktigt rätt men jag började hoppas på en berggylta för skrubban har aldrig gjort så här förut. Fick loss den från botten men det blev en tung invävning då den dök i botten hela tiden. När den kom närmare bryggan gjorde den en ny rush rätt in under bryggan fick i rätt stund vänt på den så den inte skulle gå runt bryggstolpen. Efter detta var det över och upp kom skrubban som bara vägde 525gr. Solen sken fint resten av dagen och jag kunde inte låta bli att låta en rötsimpas sidofena bli motljusfilter mot solen se loggen.

100516
Tog en tur med teampolaren Thomas först till ramsvik sedan N.hamnen. Ramsvik gav ovanligt lite så vi tog oss in till stan. Lite bättre fångster så vi blev kvar där ett tag. Thomas som var ute för första gången i år lade tre arter på sin lista. Själv tog jag min tredje berggylta för året vilket är kul trotts att den var liten. Då vi fick den i N.hamnen så visar det ju att dom kommit till en bra bit av kusten nu.

100515
Åkte ut till smögen men det regnade oavbrutet och dimma drog in, fångsten blev 2 rötsimpor och en liten torsk. På väg hem så stannade jag vid Ramsvik och där såg det inte bättre ut dåligt fiske. Men det losade lite först en liten torsk därefter så kom atackhugget och rusning, kan det vara sant årets fölrsta gylta och visst var det det, inte stor 475gr men otroligt explosiv.Det blev ytterligare en gylta och lite annat smått, samt en hyfad rötsimpa som lurade mig att det var bottennapp först men tydligen satt den i ett hål, nästan omöjlig att få loss men så fort jag släppte efter började det rycka, när den ploppade ur sitt hål var det bara att dra upp.

100514
Tog lite fiske efter jobbet idag också lät det bli ett senare kvällsfiske. Största fisken för denna tur blev en skrubba på 500gr som gillade att ge lite motstånd. Precis vid skymningen så nappade det rejält med rötsimpor, fick bla den minsta rötsimpa jag fångat se bilden med sänket, det blev också en liten torsk, en sandskädda och en stensnultra. Vädret var underbart och jag behövde varva ner efter jobbet.

100513
Vilken dag hämtade bilen sent i går utanför en verkstad där den stått för bromsrep. Kollade jobbet först idag och visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Bromsröret man bytt slingrar sig en helt ny väg, och är fastsatt med buntband i kabelstammense första bilden i loggen. Trodde inte man gjorde så dåliga jobb idag, skall bli kul på måndag att se vad dom vill ha för detta.
På jobbet idag massor med folk och många jobbiga kunder, på vissa verkar det somm jorden går under om dom inte hittar rätt vara på 2 sekunder. Väl hemkommen så beslöt jag mig för att ta 1 1/2 timme fiskerelax för att varva ner. Väl på bryggan så högg det direkt en fin rötsimpa, totalt 5 rötsimpor, 2 småtorsk, 1 skrubba och en sandskädda. Nu hade jag varvat ner och var harmonisk igen så jag åkte hem och matade gojorna med frukt sedan lite datortid, imorgon är det ju ny dag igen.

100511
Idag så gällde det att testa platsen för en tävling vi skall ha på jobbet och se om fler arter kommit in, även här blev det en stensnultra idag mycket välkommen fast man kommer att hata denna agntjuv resten av säsongen. Vid ett av nedsläppen så när linan slaknade och jag trodde jag hade botten, så spärrade jag rullen som vanligt och skulle sträcka upp linan. Då ser jag hur hela spötoppen böjer sig nedåt och det drar lätt utåt. Visst hade jag hoppats på en gylta men rycken var för sega och upp kommer en torsk på 1125gr, störst i år så det var ju kul ändå. Det var kallt i vindarna så jag drog till ett kärt hemmatillhåll med lä och fick som vanligt en del plattfisk samt en Svart smörbult som är ny för året och art nr.8 jag drar i år.

100510
After workfiske blev det idag, tog en tur till hamnen där det blev lite småtorsk och plattfisk, den största på 525gr. Men det kom en rolig överraskning en liten fisk som många inte gillar. Årets första stensnultra åkte dit, den är ett gott tecken på att övriga snultror och gyltor är på väg in mot kusten nu.

100506
Idag blev det ett kortare fiske då jag var tvungen att fixa verktad åt bilen. Tog moppen och testade i hamnen som vanligt, där blev det inget speciellt bara 2 plattisar. Åkte till Ramsvik som endast gav en liten Torsk, inga tecken på gyltor m.m. som vi väntar på. Flyttade mig en bit Norrut till en plats jag varit för var där en kort stund men här nappade det nästan en fisk per kast. Mest mindre plattfiskar runt 200gr, sista hugget blev dubbelhugg plattfisk och torsk. Därefter åkte jag hem till gojorna så dom får sitt även denna dag. Första bilden på loggfotot är en tvådelad flyt"overall" jag beställde häromdagen, mycket snabb service, bara jackan är värd priset 795.- som dom reades för just nu. Bekväm och rymlig perfekt att ha på för och eftersäsong antingen bara jackan eller så tillsammans med tillhörade flytbyxor som ingick i priset. Köpte samtidigt två förpackningar med tackl för 149.- dessa låg i mycket praktisk tackelförvaring bara den värd halva priset och tacklen verkade helt ok så det var ett bra köp. Grejerna inköptes på http://www.piscari.se

100505
Tog en tur efter jobbet idag på ca 2 timmar blev det en liten fin blandad kompott. Roliga var att få en oxsimpa då dessa är lite svårfångade. Passade också på att ta fram fiskemoppen viket innebär att nu är våren här. Längst ned i loggbilden har du bilder på oxsimpan.

100502
En mycket intressant och givande dag.Startade i N.hamnen som vanligt med en simpa som det blev fler av. Fick senare ett ganska harmlöst hugg och ingen större fighter som vävades in, det var en skrubba på 41cm och 775gr vilket blev PB för mig synd att inte köttet var lika tjockt som magen då hade den säkert kunnat reggas. Strax efter fick jag en sandskädda som helt saknade stjärt den vägde 325gr och var utan stjärt 26cm med borde den varit runt 32cm.
Fick lite till men avbröt då tärnorna för andra gången dök i mängder mot vattenytan det var långt ut men dom kom närmare. Tyvärr utanför kastlängd men det körde upp flera mindre kok med sill, det kan ju ha varit gråsej som jagade men är sillen inne brukar inte makrillen dröja.
Drog ut till ramsvik som idag bara gav en liten torsk, där fanns mängder med mini gråsej.
Bytte åter plats till fiskhamnen som inte gav något alls.
Som sista plats för dagen blev det S.Hamnen där det blev 2 torskar, den ena kämpade riktigt bra och var 44cm och vägde 875gr störst för i år. Efter det så drog jag mig nöjd hemmåt, dagen var lite kylig men ändå väldigt fin.

BR> Vill du lämna kommentar eller läsa andras kommentarer på loggenTryck här

100501
Fiskade på två platser startade i hamnen där det blev en rötsimpa som start och 4st plattfiskar 400-500gr, en liten torsk hamnade också på kroken, en av sandskäddorna blev så här långt störst i år. Åkte sedan ut till ramsvik för att kolla gyltaläget, inga gyltor eller snultror synliga, det blev 3 torskar, 1 gråsej och en rötsimpa, rötsimpan och sejen lade sig som etta på min lista i år. Kul med rötsimpan att jag hade en på som var garanterat årsbäst men tappa den i ytan, 10min senare så får jag rötsimpan som blev störst idag. Passade också på att testa olika krokar mest tapp på enkelkrok, den nya håller fortfarande bäst resultat.