Fiskelogg 2010 Juni

100626
Dagens fiske blev en kombination fiske och prova båten efter ombyggnad. Idag var min bror från team POFS med på fisket. Vi fick 6 olika arter men inget större av dom vi var ute efter. Torsk fanns det gott om var vi än fiskade fick vi torsk runt kilot. Filmade turen men i all iver över premiären så gjorde jag två fel filmade i motljus med smuts på linsen ingen hit. Men det går att se dom delar som klippts ur, tyvärr fick vi inte med brorsans relativt fina fighter med berggylta varav en blev tapp. Ej heller när vi båda fick hyfsade hugg samtidigt. Men det kommer fler dagar och turer så vi kommer nog att kunna visa en del fin film framöver, speciellt då jag idag fixat så man kan dra ut kameran 2,4m bakom båten för bättre bildbredd vad som händer.

100621
Tog lite afterworkfiske idag igen och det blev lite fisk i det fina vädret. Började med lite plattfisk och avslutade med två fjärsingar. En av fjärsingarna var seglivad så jag trodde den var död men när jag lyfte den så sprattlade den till ordentligt. Detta innebar också att jag fick ryggtaggen i höger pekfinger (den lilla mörka biten som syns på fingerbilden), Då den gick in snett under huden och inte in mot benet verkar det inte ha kommit gift eller mycket lite. Inga problem som förra gången.

100619
Tog en tur enbart för att koppla av en liten stund, det blev lite smörbultar och annan småfisk. Detta gjorde att det var lätt att koppla av. Men vid ett utkast så lad jag ifrån mig spöt för att greja lite i väskan, vad händer jo spöt åker iväg men jag får stopp på det, det visar sig att jag kastat mitt i ett makrillstim och dessa är på väg att runda en boj en bit ut. Det var bara att veva för allt vad det gick så dom inte kom runt bojen. Lyckades med detta och fick upp två fina makrillar.

100617
Idag justerade jag in motorn på båten så nu gäller det att bra väder och ledig dag sammanfaller så jag kan ta ut den på en sväng. Lite senare på kvällen gick jag ned till bryggan bara för att koppla av. Fick några små plattisar och när jag agnade om och stod med ryggen mot vattnet hördes ett enormt plaskande. Vände mig om och såg på ett mycket begränsat område makrill som till synes nästan klättrade på varandra. Givetvis var dom utom räckhåll för kast, jag chansade på vilket håll dom skulle röra sig, kastade givetvis åt fel håll och plötsligt plaskade det framför fötterna. Vevade in som en tok och kastde efter stimmet och fick fullträff 5krok 5 makrillar. Tyvärr ramlade två av när jag lyfte dom, men kampen innan var riktigt kul. Sedan vart det lungt ett tag lite plattisar igen och precis innan hemgång blev det lite påfyllnad i makrillpåsen.

100616
Lite råare väder idag men stack ändå ner för att kolla fjärsingläget, det fanns en del fjärsing som även idag var svårflirtade. Men det blev två mindre fjärsingar som kom upp. Flyttade till annan plats för lite plattfisk, även här trögt blev två små en sandskädda och en skrubba.

100615
Fint väder efter jobbet idag, först fixade jag en grej till båtsläpet. Därefter drog jag lite senare ner i hamnen. Då vi fick fjärsing i söndags inriktade jag mig elt på den och det blev 5st totalt, hade blivit mer om jag varit ner i hamnen tidigare. När det började bli sent var dom svårflirtade och nappade dåligt. Men jag är nöjd med resultatet och hoppas dom finns kvar i morgon, dom kom ofta i stim i hamnen. Fick ingen på häckla alla togs på bottenmete.

100613
Idag var det tänkt att provköra och justera in motorn, men Gustav hörde av sig igår och det blev båtfiske hela dagen. Startvädret var underbart men det blåste upp under dagen, men det störde inte oss nämnvärt. Det blev inga riktigt stora idag men ändå en del fina fighter med fina berggyltor. Gustav domonerade idag men ganska stor berggylta, blågylta och glyskolja. För min del var det fjärsingen som tog hem dagens bästa resultat, 3st och så blev den ny art för året också. Lite övriga fiskar som vi tog blev rötsimpa, gråsej, torsk, skärsnultra, sandskädda och stensnultra. Torsk blev det en hel del av mest smått men det fanns en hel del matfisk att få också. Så totalt blev första båtdagen för året ganska bra.

100607
Tog ett sent kvällsfiske vädret var underbart havet låg som en spegel. Tyvärr så var det lite ont om napp. Flyttade runt lite och ganska sent så hittade jag en plats där det vakade mycket på ytan. Tyvärr så är det mesta inhägnat och förbudsskyltar vart man än går. Men jag ställde mig i utkanten och kastade in mot området i hopp efter öring då jag vet dessa finns i området. Det blev napp direkt och flera gånger men det var inte öring jag fick upp utan makrill. Så matfisk blev det i alla fall. Synd bara att man inte får gå in på dessa områden längre var förr ett bra fiskeställe.

100603
Underbart väder men var var fisken, det var en ren njutning att sitta ute och fiska i kväll mellan 19-22. Men däremot nappade det dåligt. Fram till ca 21.30 hade jag bara några små ryck, testade totalt 4 olika platser. Men strax efter 21.30 så fick jag ett mindre hugg och fisk på kroken, inget att bli speciellt upphetsad över gjorde lite motstånd. Men helt plötsligt böjer sig spöt som en båge, för att återgå till normalt igen detta hände tre gånger och det var ordentligt tryck i spöt. När fisken kom närmare ytan såg jag att det var en liten torsk, samtidigt ser jag vad som orsakar spöböjningarna. Brevid torsken simmar en fisk som är mer än dubbelt så stor ca 65-70cm denna försöker komma åt räkan som sticker ur torskens mun så varje gång gapar den över linan och bromsar mitt indragande av torsken. Vad det var är jag inte säker på men då den bara hade en synlig ryggfena och var rätt grov vid stjärtpartiet så skulle jag gissa på stor öring, tråkigt bara att det inte var den som satt på kroken. Efter denna bravad blev det en firre till en liten sandskädda, kl 22 gav jag upp och åkte hem, det finns ju fler dagar och förhoppningsvid fler fiskar.

100602
Inte mycket fisk men väldigt kul fiske idag. Gick ned till hamnen och kastade lite efter makrill men inga napp, bytte då till bottenmete. Lite små ryck och en mindre sandskädda blev det direkt, efter en liten stund fick jag direkt på utkastet ett ordentligt hugg, det blev en ordentlig fight. Att det var plattfisk var ingen tvekan frågan var bara hur stor, kan inte minnas någon annan som kämpat så hårt. Blev nästan lite besviken när fisken som kommer upp är en skrubba på endast 700gr, men sådant är ju fisket hjärnan hoppas ofta figheten är det nya PB:t som kommer upp. Återgår till kombifiske bottenmete med två upphängare extra från makrilltackel. Fick några pigga gråsejar tills det ånyo blir ett ordentligt hugg. Denna gång en makrill på 400gr som visade hur de kan explodera om det behövs, tyvärr hjälpte det föga och den kommer att intas under torsdagen. Efter det började det bli lite kyligt hade ju inte klätt mig för någon längre stund så jag åkte hem rätt nöjd med fisket.

100601
Kom hem rätt tidigt tog hand om gojorna men det var fortfarande ljust och varmt ute så jag tog ett kvällspass. Inget speciellet i böjan men såg lite slag i ytan en bit ut. Helt plötsligt kokar det till ganska nära, jag har inget tackel på så jag kastar ut med bottenmetet. Direkt ett tvärt hugg och det är en makrill, Årets fårsta spöfångade för mig som sitter på kroken, lite fight och jag är nöjd och drar mig hemmåt för kvällen.