Fiskelogg 2010 Juli

100731
Idag hade vi bestämt oss för att filma under vattnet vid pågående fiske. Tyvärr gick det mesta snett. Först så fick vi problem med vädret det blåste upp kraftigt och rätt mot fiskeplatsen, detta gjorde att vi fick problem med sjöhävningen. Sedan mulnade det på snabbt så även ljusförhållande blev dåliga. Men jag har lyckats klippa ihop lite som går att se. Vi hade också tänkt filma när fiskar drogs upp följa sista biten till ytan men troligen av någon teknisk orsak så fungerade inget av dessa klippen. Men vi kommer att försöka igen. Det jag tycker är kul med filmen är att när man ser vissa fiskar direkt ovanifrån, troligen mest blågyltor så har dom ljusa fält vid sidofensfästen som gör att det ser ut som dom har blinklampor när dom simmar. Men som sagt återkommer med mer fiske inplanerat söndag och måndag om inte vädret sätter stopp.

100728
Skulle egentligen bara testa nya kameran men fick ett underbart kvällsfiske- En hel del smått men 12st blågyltor på 3tim är riktigt kul. En var på 525gr vilget är 25gr från regvikt, denna plus några till ser du i loggbild och filmklippet. Kameran fungerar utmärkt men jag gjorde fel när jag skulle tömma den så det blev lite strul med storleken på bilden men det ordnar jag till nästa gång. Med orginalbatteri filmade jag två timmar, men har beställt två batterier som gör att med ett byte har jag ström för 10-12tim. Lagringskapacitet hög kvalitet på kameran är ca 40tim med möjlighet att expandera med separat minne på 35tim. Har även beställt vidvinkellins att ha vid båtfisket.

100724
Vi hade lite svårt att besluta Gullmaren eller öppet hav idag, men med varning om hårda byar och gammal sjöhävning så tog vi gullmaren. Detta är inget vi ångrar många fiskar kom upp. Thomas som var med tog PB på berggylta 1020gr, och jag fick en på 1000gr, fick även en blågylta på 550gr som skall reggas. Hade 5st tapp på stora fiskar i flera av fallen gick kroklinan. Vi fiskade på 5 olika platser och ironiskt nog gick det bättre på dom som givit dåligt innan. På loggbilden så finns även båtvagnen med som jag läng lovat att visa utan båt.

100722
Har inte skrivit här på några dagar men det beror på att jag mest kört några kortpass i hamnen utan några speciella resultat. Men idag skulle vi med båten gått ut i skärgården, men vädret ändrades snabbt och det skulle blåsa upp till över 10m/s i området vi skulle till, dessutom ändrades vindriktningen till vår nackdel. Men vädret var fint så vi åkte ut och fiskade från land. Det var inte lättfiskat i blåsten men vad gör det, tyvärr blev det massor med småtorsk runt 20cm som givetvis släpptes. Berggyltorna uteblev nästan helt men vi fick många blågyltor. Fisket startade på Smögen och avslutades i Ramsvik som gav största delen av blågyltorna. Så vi hoppas på bättre väder till övriga planerade turer. Men fiska skall jag göra på det ena eller andra sättet. Idag var min äldre bror Åke med på turen som också är med i team POFS

100711
En väderrik dag på Smögen men stiltje och kraftig blåst, solsken och ösregn samt åska. Men ändå ett gott fiske, om vi räknar bort att det var majoritet torsk som nappade och då småtorsk. Men fisket bjöd på en berggylta på 875gr som Tomas tog som var med ute. det togs flera berggyltor och även rödnäbba, glyskolja, stensnultra. När det regnade som värst åkte vi hemmåt, gångvägen till bilen var fylld med små minigrodor. Men vi stannade för att testa ramsvik igen på hemvägen. Inget större men mindre berggylta och två vackra blågyltor men dom var små, samt att jag fick första skärsnultran för året.

100710
Idag var det ett underbart väder att fiska men fisket var riktigt dåligt på gylta som vi ville ha. Vi som fiskade var jag min äldre bror och hans son. Vi testade gamla bra platser och nya men resultatet blev två berggyltor som var små samt tre blågyltor, brorsan fick en fin blågylta på 525gr, blågyltan var fet och 34cm så vi trodde innan vägning på lite mer vikt men så blev det inte. Övrigt var det bara torsk som nappade i massor, någon enstaka stensnultra satt också på kroken. Jag hade lite tur och fick upp 2st paddtorskar. Närvi låg ute och fiskade kom min yngre bror seglande med sin kajak och stannade för att ta en liten paus. Testade också nya hjälpmotorn som går väldigt bra och tyst, gamal 2-taktare men är lättare och går bättre än 4-taktarn jag sålde. Stora motorn har vi kollat förbrukningen på och den ligger på 0,8lit/dist. Då är det många starter som drar lite mer.

100705
Var nere i hamnen och fiskade lite som avkoppling efter jobbet. Det var ganska dött några berggyltor fastnade på kroken. Men det hände lite mer, testade nytt fiskesätt i hamnen och plötsligt högg det något oerhört. Jag fick inte upp kroken från botten och jag kände hur något slet i linan. Fick tillfälligt loss fisken men den satt snart stilla igen och det ryckte bra i linan. Men plöstligt släppte det hårda greppet fortfarande fight men nu gick det att veva in. Upp kommer min första spöfiskade ål. Givetvis släpptes den åter då det hos mig är ej tillåtet vatten för ålfiske. Men kul att få en det var en riktig fighter.
Har också fixat felet på motorn och inköpt en lite större hjälpmotor 2hk var för lite om det blåser så nu har jag en 4hk.

100701
Fin fiskedag men tyvärr började det blåsa upp på eftermiddagen. Gott om napp men inte vad vi var ute efter. Blågyltehonor fick man på vart annat kast. Största fångsten en torsk på kilot. Har testat lite nya platser som kan vara något för framtiden. Men allt var inte ok på resan efter strulet förra gången så vad kan hända, jo motorn startar ej startreläet hade lagt av. Men med lite kabel från instrumentpanelen så tjuvkopplade vi motorn så fisket kunde fortsätta som vanligt. Fick nu chans att se hur båten gick i sjögång och det var inga problem, givetvis så körde vi inte på full fart.Så nu gäller startreläbyte och saden skall problemen vara lösta.