Fiskelogg 2010 September

100928
Idag lite blåsig men ändå gott väder. Bestämde att åka till en plats jag inte är så ofta, egentligen borde jag vetet bättre hur det skulle gå. Åkte till grundsund för att fiska på utsidan, problem ett var ju helt tätt med hummertinor men det finns några små öppningar där man kan fiska, tyvärr gav fisket endast 2 små sandskäddor och en minitorsk.Borde stryka Grundsund som fiskeplats, däremot är det en mycket vacker natur för den som vill ströva runt eller fotografera. Lämnade ganska snart denna plats och åkte till samma plats som den 23:e, här blev det mest smågylta och torsk samt några skärsnultror. Då inga större gyltor högg finns det chans att dom redan börjat dra sig utåt. Däremot var det livat på vattnet båt efter båt drog och satte tinor med några meters mellanrum. Dom jag vet fångst från var 3st för den ena och 5st för den andra. För allas skull inklusive hummerns borde man införa att det måste vara 50m mellan tinorna, nu på ett mycket litet område var det över 60st tinor. Men jag hoppas på bra väder till helgen för fiske från båt och hoppas min nya undervattenskamera kommer på fredag. En 22gr minikamera som klarar 1,5-2tim film och ett djup på 20meter. Nu skall vi äntligen kunna filma hugget ordentligt.

100923
Idag blev det gyltafiske från land, det nappade bra men mycket smått. Trotts allt en del mellan 500-1000gr, men då många gav gott motstånd så blev fisket riktigt roligt. En torsk på 1250gr hakade också på och gav lite fight. Även här som på många andra platser är det på en liten begränsad yta som det nappar, kasta lite åt sidan och du får inget. Men hoppas på minst en tur ut i skärgården till innan gyltorna försvinner ut på djupet för denna säsong. Även turer i Gullmaren planerat men allt beror ju på vädret.

BR> Vill du lämna kommentar eller läsa andras kommentarer på loggenTryck här

100919
Vinden för dagen var lovande men när vi kom ut på havet jag och Gustav så var sjöhävningen enorm i skärgårdens yttre delar. Första platsen som testades gick inte bra enorm hävning, och även närliggande platser blev en besvikelse. Men två inbitna gyltafiskare som oss ger sig inte nya alternativ söktes. Gustav ställde enkla frågan skall vi dra rätt över vilket innebar öppet vatten för oss, givetvis sa jag ja det blev en resa som får nöjesfälten att blekna. Vågdalar och toppar som var som värsta nöjesatraktionen fast värre. När vi kom in i lä bakom skären så söktes en plats upp som tidigare givit fin gylta. Och detta visade sig vara en riktig fullträff många fina gyltor runt kilot flera av dom över kilot. Gustav fick en reg på 1425gr och min topp blev på 1275gr. Tyvärr så kunde vi inte förmontera kameran idag så vi kan bara visa en fiskare på bild, detta gjorde att gustav som stod närmast bågen kameran sattes i inte kommer med. Det blev många roliga fighter på denna plats. För riktigt gyltafiske så var denna dag en ordentlig utmaning.

100918
Tog en liten sötvattensdag idag.Besökte en del platser som ligger ganska nära varandra. På varje plats fiskade jag med spinn mindre drag, spinnare och wobbler. Jag metade också båte flöte och rent bottenmete, agn på samtliga platser använde jag mask, maggot, majs och räka. På första platsen fick jag björkna på bottenmete och mask, totalt 4st små. Övrigt gav det inte mycket mer än frisk luft och fin natur. På plats 4:a se loggbild tappade jag en liten gädda, och på plats 6 hade jag hugg på bottenmete och maggot som agn men inget upp kanske för stor krok.Kommer att ta några mer turer senare i höst för att samla lite arter till har 21 arter just nu och mitt mål var 30 så det är inte omöjligt att lyckas med det.

100909
Idag gick jag ut för att fiska som avkoppling valde ingen plats känd för stora fiskar så det blev Ramsvik. Själva fisket var normalt det enda udda var en bleka första för året på 250gr. Däremot bjöd naturen på många fina upplevelser tyvärr så finns det ju inget bra zoom på mobilkameror. Först var det en liten öring som tog insekter på ytan precis under där jag stod den återkom flera gånger, den avlöstes av en häger som satte sig i en skreva bakom mig. Sedan dök det upp en säl som verkade livlig, svaret kom strax efter det började koka en bit ut och fisk hoppade, detta gjorde även sälen som anslöt i stimmet. Makrill trodde jag men fick två hugg ett upp en tapp, båda var blekor. Jag stod i lä och solen lyste så bättre kan man inte ha det om man vill koppla av.

100905
Skulle idag varit ute i gullmarn och fiskat gylta, men han som skulle med fick förhinder det var nog bra för jag kände mig inte bra på morgonen. Framåt eftermiddagen så tog jag istället moppen och ett spö för att fiska lite runt stan. På första stället blev det minivitlingar så jag var på väg att ge upp. Testade sedan några andra ställen utan något större resultat där heller. Men sen kom dråpslaget en fisk lurade mig på rekordfångst. Kom till en oprövad plats i lysekils hamnar där jag fick det rejäla hugget. Jag förstod direkt att det var stor gylta och måste få den bort från botten och bryggpelare, men den var otroligt tung att dra, efter en stund var jag säker på att nu sitter det på en rekordfisk. Men hur skall jag få upp den på bryggan utan att den simmar runt någåt. Fortsätter dra och den tar lina ibland och kämpar hela tiden detta är ju tecken två på stor gylta. hade jag haft filmkamera riggad skulle ni se mitt spö böjt som aldrig förr. Nu kommer vi till den kritiska punkten där den närmar sig ytan, vad får jag se ett blekgult plaströr kommer först röret v ar minst 1,5 gånger gyltans längd sedan en stor gylta. Det som troligen hänt är att den direkt efter hugg simmat igenom röret på botten. Jag fick upp allt så småning om och gyltan blev helgens största på 1275gr. Här åker man runt öar och letar storfångst så sitter den under bryggan. Fick flera mindre gyltor på platsen samt ytterligare två större den ena skrapade loss sig och den andra lossade från kroken när jag försökte lyfta upp den. Den sistnämnda var garanterat över kilot den också.

100904
Jag och Thomas stack idag ut i skärgården, riktigt bra väder när vi började så vi hannn med några platser. Tyvärr så blev det inget riktigt stort denna gång heller. Visst fick vi flera gyltor strax under kilot, men platser som under sämre förhållande givit stor gylta gav inget nämnvärt. När det började blåsa och blev lite kyligare drog vi oss in bland öarna. När vi passerat Kornörännan så var det lungt och fridfullt i bukten, vi bestämde oss för att ligga där en stund och testa lite. Vi har ratat denna plats innan som inte trovärdig, men vi hittade en sträcka på kanske 10m som helt plötsligt gav riktigt fin gylta, för dagen bästa platsen nästan inne på kornös stora brygga. Innan vi gick hem åkte vi också till Bleckhall som inte givit något men vem vet, tyvärr inga gyltor men Thomas fick en riktigt fet torsk på 1100gr. När torsken rensades så hade den en ganska stor fisk i magen se loggen. Därefter åkte vi hem.