Fiskelogg 2011 April

110430
Idag var det dax att se om berggylotorna har kommit in, så jag åkte till en plats dom brukar vara men inte en enda fick jag på denna tur. Det blev rötsimpa och små torskar. Vädret var härligt så det är bara att hoppas på att dom snart kommer in till sina vanliga platser längs kusten.

110429
En underbar kväll för lite fiske och avkoppling efter en stressig dag på jobbet. När jag kom till bryggan låg havet blankt som en spegel. Det nappade nästan direkt och jag fick upp en skrubba som är den största för i år. Det blev också sandskädda och rötsimpa som fastnade på kroken under kvällen. Men filmklippet berättar nog bättre än mig hur det v ar denna underbara kväll.

110426
Startade idag i Gullmaren efter öring och nu gick det bättre två små öringar landades och återsattes, det var tapp på 4st hugg. Det ena skulle vara intressant att se vad det var för det var inte öring men en tung fisk med slöa rörelser söm högg på 30cm djup. Åkte sedan till Brofjorden där var resultatet noll. Stannade på hemvägen vid S.Hamnen där det på första stället blev en torsk på 750gr, flyttade mig sedan en bit och där fick jsg ett gott hugg och motdstånd som var en torsk på 1125gr. Sedan hände inte mycket mer men jag är nöjd med två nya arter för året och se att man får fin torsk i hamnen i år igen.

110425
Ytterligare ett kvällsfiske efter jobbet, tre rötsimpor och en skrubba. Inte lika fint väder som igår men passade på att testa undervattenskameran igen, det var ganska grumligt vatten och strömt, men några bilder blev det.

110424
Efter tre dagar på jobbet med massor av folk som inte kan vänta på sin tur utan tränger sig och säger bara en liten fråga, så skulle det bli skönt att slappna av på någon brygga. Hade inte förväntat mig napp bara avkoppling med sent kvällsfiske, men det blev två skrubbor en rötsimpa en rödspotta och en sandskädda, kul med 4arter på samma pass. Vädret var underbart och havet låg som en spegel. Är det lika skönt väder i morgon får det nog bli en tur då också.

110421
En varierande dag med oväntad vändning.Startade tidigt med att åka till Göteborg och köpa det sista til båten. samtidigt plockades brorsans son upp på Landvetter. Lite småinköp El-Ge sedan snabbt hem, där blev det tur efter havsöring årets första riktade tur. Resultatet var nedslående några små hugg och efterföljande men inget upp, vi testade många olika platser så fram mot kvällning när vi skulle åka hem så sa jag till brorsan vi drar förbi dammen och försöker lura en sutare eller liknade som gäckade mig hela förra hösten. Då jag vet var dom står rekade här om dan, så smög vi oss dit en majsburk finns alltid i fiskeväskan. Själv så förväntade jag mig lite plaskande när dom försvinner som vanligt, men något hände denna gång vi fick två små Sutare en på man, vi såg betydligt större men dom får vänta tills nästa gång bara glad att jag fått upp någon av dom. Då jag inte förväntade mig fångst låg måttband och våg i bilen, mättes med pinne som sedan togs till bilen, men vägning blev det inte på dessa då dom återsattes igen.

110420
En rolig liten stund vid havet mina fångster en simpa och en skrubba var inte mycket att hurra för. Men samtidigt som jag går till bilen så kommer en annan kille med flugspö som på andra kastet tar en 46cm öring, strax innan hade hans kompis tagit en betydligt större ca 60cm lite längre bort. Ytterligare en fiskare anslöt som stått längre bort och fått några små öringar. Vattendjupet där vi stod är ca 0,5-1m och vid ett indragande ser vi enb stor öring efter hans bete i sällskap med minst 4st mindre öringr. Strax efter händer samma sak för den andra killen fat det var betydligt fler öringar efter, har aldrig sett så många på en gång som ett stim efter betet på så grunt vatten. Jag hade ju sett några mindre öringar när jag kom men detta var otroligt kul att se. Men jag var på väg hem så jag får testa nästa gång jag åker dit och se om jag har samma tur.

110419
Sämre förutsättningar idag då det blåste lite tog ett kort fiske, som resulterade i 4st simpor nu även med fin lekdräkt. Fortfarande orkeslös så det tunga på båten får vänta tills jag är helgledig i slutet på månaden, skulle ju varit klart helgen som gick men så blev det inte. Så båtfisket blir förskjutet 14dagar men det får man stå ut med.

110418
Dagen började riktigt skit besök hos läkaren då jag ytterligare en natt inte kunnat sova. Fick medecin och sjukskrivning till slutet av veckan. Hem och medicinera och vila, sedan dax för lite frisk luft som rekomenderats varje dag. Givetvisvill jag kombinera frisk luft med fiske. Nu gäller det att hitta en plats ute dit det inte är långt att gå då jag inget orkar, helst kunna meta rätt ner då musklerna protesterar vid kast. Återgick till gårdagens plats men där var det kyligt drag så jag stannade inte länge, men hann få en rötsimpa och årets första skrubba. Åkte och tittade på lite film när jag upptäckte att vinden vridit sig och minskat, åkte då till ett annat ställe där blev det snabbt 4st små rötsimpor och starx innan jag bestämt mig för att åka hem, då fick jag ett lungt tungt hugg gjorde motryck och på sitter troligen en stor plattfisk eller en stor simpa med öppen mun (drivankare). Efter ca 1m lyft lossa fisken jag fortsätter fiska på platsen och efter några minuter exakt samma sak igen inklusive tappet. Nu var betet borta så jag fick agna om och släpte ner igen på samma plats och efter några minuter samma hugg igen. Denna gång följde det med så förväntan var stor helst såg jag stor simpa, och vad kommer upp en simpa med största gapet jag sett därför trögt att dra in, såg direkt att den var nytt PB för mig, vid kontroll 29cm 450gr vilket gör att den också kan anmälas till storfiskeregistret. Sedan åkte jag hem frågan som kvarstår är finns det fler av samma storlek där eller var det samma simpa hela tiden. Ville gärna testa längre men måste sätta hälsan först, får vara nöjd med den jag fick nu har jag 4st arter på storfiskelistan, och detta var fisk nr.10 jag skickat in.

110416
Dax för ny fisketur efter simpor och plattfisk, trodde det skulle bli en död tur till men plötsligt så högg det. Upp kommer årets första simpa och den enda för dagen, men nu har dom kommit så det lär bli fler.

110407
Inget fiske idag men jag testade nya undervattenskameran. Bilden blev mycket bra så det skall bli kul att ta med den på fisket, inga fiskar kom med på filmen tyvärr. Övriga filmklippet är taget med kameran jag har i bilen när jag kör, används mycket utomlands vid krockutredningar där den ofta ger bra bildbevis. Nu väntar jag bara på att fisken skall börja komma in och nappa.

110315 + 110403
Tog första fisketuren för året den 15/3 denna gav inte ett napp, men jag fick testat nya rullen och spöt.

110403 blev det nytt försök efter simpa och plattfisk men denna gång blev som förra inte ett napp, vädret var ganska dimmigt så jag tog ut och testade nya bilen i terängen istället, där gick den riktigt bra. Med på loggbilden finns också Elmotor Water Snake 54 saltwater som jag igår köpte på sportfiskemässan i jönköping.