Fiskelogg 2011 Maj

110528-29
Då detblåst rätt mycket och rätt in mot mina bästa fiskeplatser så har det i helgen blivit några småturer i närområdet. Inget speciellt har hamnat på kroken men snart blir det en makrill då dessa kommit in till kusten nu. Harpassat på att fortsätta jobba på båten, trodde jag målat klart men jag har ju glöt färgen under båten. Bara vinden vrider rätt så börjar jakten på berggylta och andra arter vid klippfisket. Har redan fått 10 arter i år den sista blev en stensnultra.

110523
På väg hem från jobbet hade jag tänkt testa ett ställe i Gullmaren efter gylta, tyvärr hade vinden ökat i styrka och låg rätt på platsen. Åkte istället till Ramsvik där jag räknade med mindre vind, ganska fort fick jag fisk som var en torsk på ca 30cm den högg på räka. Strax efteråt så blev det årets första blågylta på 25cm som också tog på räka. Sedan fick jag direkt efter varandra två berggyltor också första för året dom högg på konstgjort bete dom var 30 och 33cm långa. Sedan fick jag inget på en lång stund bytte till räka och fick torsken på bilden på 38cm den spottade upp en liten stensnultra som den nyligen måste fångat. Har inte vågat byta ut räkorna mot konstgjort bete helt ännu. Inga vikter denna gång då vågen låg hemma.

110521
Efter dåliga fångster på torsdagen gick jag idag ner till hamnen efter jobbet, fick inga större fiskar men tillräckligt för att få prova på nya mjuka spöt jag köpt. På lördag eller söndag skall jag försöka få lite berggylta igen, skall prova ett ställe där dom kan ha kommit in nu.

110519
Idag så var dagen bokad för fiske i insjö. Det var soligt och varmt så det var bara fisken som fattades. Vi startade med att åka till en fiskebutik där jag köpte ett mjukare spö 8,5 fot långt för bete upp till 15gr, detta för att få ett roligare fiske. På första stället stod vi några timmar innan mitt flöte dök under ytan men ingen fisk blev det. Så var det hela dagen Freddan hade några hugg men det var allt. Men vi fick njuta av vacker natur och maten vi hade med oss smakade mycket bra. Hoppas insjöfisket blir bättre längre fram annars kan man ju sitta vid badkaret och fiska samma typ av vatten och lika mycket fångst.

110515
Regn på dagen vilket var bra då fick jag provkört båtmotorn och justerat reglagen. Målade även hela insidan röd. Nu skall bara allt skruvas på sin plats så är den klar för sjösättning eventuellt så målar jag utsidan lika röd som insidan. Det enda som saknas är vindrutan man den kan ju monteras senare. Senare på eftermiddagen så blev det bättre väder och jag tog en fisketur för att ännu en gång prova dom nya konstgjorda beten jag fått. Fångsten blev 2 stycken plattfiskar över 500gr samt en liten, även en torsk fastnade på kroken. På ena bilden syns en vit mask ligga brevid betet denna kom ur ena fiskens mun så man förstår varför den bet på detta bete. Till det fiske jag gjorde använder jag en dubbel krok storlek 4 som används till laxflugor dubbel krok ger mer fångst inte så många som tappas. Dom konstgjorda beten som finns längst ned på bild är dom som givit fångst så här långt.

110513
Passade på att testa ett av dom nya beten jag fått, tyvärr dåliga väderförhållande men jag ville se om det fungerade, valde ett som såg ut som en mask, kände att något var på och ryckte i betet men inget fastnade, tog då och delsde betet i två delar och plötsligt så fastnade en liten torsk på betet, detta var min först fisk på mjukbete. Fich ytterligare en torsk på detta bete, testade sedan räka men fick bara en torsk till inga andra arter som jag hoppats. Men det var kallt och jag var ej rätt klädd så det får bli nästa gång, nu vet jag ju att dom fungerar.

110511
Fick idag ett paket på posten med massor av fina konstgjorda beten och krokar samt små jigghuvud med krok. Vissa av betena var otroligt naturliga i sin konsistens nästan som att hålla en levande mask m.m. Dom kommer att användas till gyltafiske i sommar. I UK används denna typ av bete till gylta betydligt mer än det används här, skall bli kul att testa. Ett stort tack till Jacks LRF som giovit oss dessa beten och krokar att testa ett nytt fiske med för oss.

110510
Idag försökt jag fånga berggylta igen, åkte till ett ställe dom brukar vara men det verkar vara för tidigt ännu inga berggyltor alls. Åkte sedan ner till hamnen och tog det lugnt i det fina vädret det blev lite fisk men mest avkoppling. Men nu längtar man efter att berggyltan kommer in till kusten.

110509
Ännu en underbar dag i hamnen, idag blev det mer fisk och olika arter. Men det märks att fisket inte har kommit igång ordentligt ännu. Men kan man njuta av så underbara dagar så kan man vänta på fisken också.

110507-08
Två dagar med bara små fisk, men det har varit riktigt gott väder att sitta ute och koppla av efter jobbet.

110505
Idag blev det två fisketurer, ägnade en hel del tid åt två mindre sjöar som ligger i närheten. Körde både mask och majs men fångsten uteblev. Vid två tillfällen dök flötet under vattenytan men det var allt. Åkte hem och jobbade med båten och ganska sent bestämde jag mig för att åka ner till hamnen för att åtminstånde få en liten simpa. Det som retar mig var att jag lämnade filmkameran hemma då jag bara tänkt köra ett mycket kort pass. Väl framme vid bryggan så redan på första kastet så ganska direkt var något framme och nafsade. Jag lät betet ligga stilla på botten och plötsligt började spötoppen att böja sig, gjorde motryck och kände redan här att det var stor fisk. Den gick hårt i botten hela tiden och den högg långt ute så det var en bit att få in den. När den kom till ytan kunde jag utan tvekan se att den var nytt PB för mig. Men var den tillräckligt stor, vägde den och vikten var 1025gr kollade med min registrerings lista i mobilen där stod skrubba 1100gr. Detta var ju frustrerande har länge jagat registreringsbar skrubba och missar nu med ynkliga 75gr. Fiskade en liten stund till fick simpa och sandskädda också, på hemvägen så grubblade jag på dom missade 75gr. Väl hemma och när jag skulle börja skriva detta m.m. så upptäcker jag att registrerings vikt på skrubba är 1000gr så jag ligger 25gr + detta blev till stor glädje ytterligare ett mål för fisket 2011 klart.

110504
Betydligt bekvämare väder idag inte så kallt att köra mopeden som jag använder nästan hela sommaren vid närfiske. Lite bättre storlek på fiskarna än igår och en vägde över ett halvt kilo. Men snart hoppas vi ju på makrillen så det kan bli lite god matfisk också.

110503
Fiske efter jobbet lite kyligt i luften och det blev bara små fiskar denna gång största var 15cm lång.