Fiskelogg 2011 Juni

110630
Detta blev en riktigt bra fisketur, jag och Freddan möttes kl 11.00 och avslutade fisket 23.00 Under turen blev det nio olika arter torsk, paddtorsk, glyskolja, stensnultra, berggylta, blågylta, rötsimpa, makrill, sandskädda. Mest njöt nog Freddan som inte fiskat på kusten så mycket. Vi startade på några klippor där vi direkt har ett djup till botten på 20 meter. På denna plats blev vi stora delar av dagen, makrillfisket var mycket gott så det med några torskar blev matfisk. Vädret var helt underbart så det var bara att njuta av fisket. Senare på dagen kom det regn så vi flyttade oss till ett ställe vi kan stå i skydd av en stor bro, även här nappade det bra, på filmen i länken så ser ni en del av vår fångst. Längst ner i min loggbild så har jag lagt in ett nytt bete jag skall testa, vet inte mycket om dessa mjuka beten men när jag såg bild på dom så är jag säker på att dom kommer att ge fångst, den lilla är 1 tum lång och den stora 2 tum lång i den längst till vänster har jag satt i kroken. Dessa beten kom så sent att jag inte testat dom men kommer att rapportera resultatet i en senare logg.

110626
Nu har semestern börjat och därmed också fisket. Första turen blev i närområdet tyvärr gav den ingen berggylta men det blev en hel del fin torsk på ungefär 1000gr. En fin skrubba och en rötsimpa nappade också. Men nu kommer jag att börja leta nya platser för berggylta och hoppas få många fina denna sommar.

110617
Efter en hemsk natt och förmiddag med dålig mage så fick jag lite sömn mellan klockan 12-18. Klockan 19 tog jag lite frisk luft och passade på att fiska i en damm nära mig. Abborrarna var riktigt på hugget nappade både på spinnare och levande mask, men inga hugg på konstgjorda maskar. Fiskarna var små mellan 10-20cm och den största på 29cm och 250gr. Fick totalt 15st några syns i loggen.

110616
Efter att ha jobbat med lite småsaker på båten idag tog jag en liten fisketur på eftermiddagen. Nu har berggyltor runt 500gr börjat komma in i hamnarna och det är ett gott tecken på att dom större berggyltorna säkert fins att fånga på sina vanliga platser. Så jag längtar verkligen till semestern som börjar vid midsommarhelgen. Idag blev det en berggylta på 675gr och en skrubba på 450gr som bjöd på kul motstånd för mitt mjuka spö.

110614
Har inte fiskat men fått lite godsaker med posten, fina maskar som säkert kommer att uppskattas av dom större berggyltorna när jag skall ut och fiska dom om lite mer än en vecka. Då är det semester och mycket tid för fisket.

110612
Tog en kortare tur idag och för en gång skull så blev det lite berggylta igen även om dom var små. Fiskade med mitt extra mjuka spö så varje fångst blev extra rolig.

110610
Försökte igen att få fjärsing men som förra gången högg dom inte. I stället blev det 3 små fiskar en stensnultra och två svart smörbult. Inte ens en plattfisk ville hugga dom brukar annars finnas på platsen. Men det finns fler dagar och fler försök.

110607
Efter 4 dagar med hårt arbete var det gott att få njuta av den friska luften.Det var lite lätt dimma i luften, det var mest små fisk som fastnade på kroken. En liten berggylta blev det men det borde varit fler med tanke på tiden på året och platsen jag var på. Den enda roliga fångsten var en torsk och en rötsimpa på samma gång.

110604
Efter jobbet lördag och söndag har jag försökt fånga fjärsing, jag har sett dom där dom brukar vara men dom vill inte hugga på räka eller lures. Istället så blev det en torsk på 900gr på lördag och två rötsimpor på söndag. Men jakten på fjärsing kommer att fortsätta.

110602
Idag skulle jag och Freddan ta igen vår sötvattenstur med dålig fångst, vi tog istället en tur till vårt salta hav. Vi åkte runt i området runt Smögen och Kungshamn, första fångsten för dagen blev en makrill min första får detta år. Sedan gick det dåligt ett tag men när vi kom till Smögenbron blev det bättre. Det blev bara 5st arter torsk, berggylta, stensnultra, rötsimpa och makrill. Men det blev ganska gott om fisk, blev t.om torsk tillräckligt stor för att äta. Freddan tog flest Rötsimpor och dagens enda Berggylta, jag fick istället mest torsk på denna fisketur.