Fiskelogg 2011 Juli

110729
Detta blev en underbar fiskedag på alla sätt. Vädret var perfekt och både jag och Freddan var laddade för en dags fiske. På fiskeplatsen säger Freddan att han skulle dra en berggylta på 1000gr och strax efter drar han en på jämt 1000gr detta innebar ju också att det var hans personbästa. strax efter drar han en på 700gr samt en liten vacker paddtorsk. Jag har fått nöja mig med fisk upp till 500gr men plötsligt så blev det stopp i ett mothugg, fisken kämpade inte mycket men den var tung att dra mot ytan, jag funderade vad det kunde vara men blev inte klokare för det. När fisken når ytan så får jag se det största huvud jag sett på en rötsimpa, vid invägning så visade vågen 600gr och längden var 34cm vilket gjorde att den kan anmälas till storfiskeregistret.Det blev en del fisk till mest berggylta och blågylta men inget av storlek. Men vi båda var nöjda när vi åkte hem senare på kvällen.

110723
Hade bestämt mig för att få en sutare igen så jag mäskade dagen innan samt dagen jag fiskade. I väntan på kvällen då dom lär nappa bättre fiskade jag efter lite aborre samt givetvis lite mete i det mäskade området. Fiskade mellan klockan 14-23 tyvärr blev det ingen sutare men det fanns aktivitet som visade att dom var där, men min krok ville dom inte veta av. Men sitter man lugnt så får man uppleva mycket av naturen fick besök av en familj ejder och en familj svan dessa kom ända fram till mina fötter. En liten bit ifrån mig visade sig en mink. Den tråkiga sidan är alla hundägare som inte har kontroll på sina hundar men ändå låter dom vara lösa, detta fast många djur har ungar nu och ungarna lätt kan råka illa ut. En lös hund som ej ägaren hade pli på råkade däremot själv riktigt illa ut. Hunden gav sig på en svanfamilj vilket resulterade i att den fick storstryk och höll på att bli dränkt. Men nu har den säkert lärt sig något om inte annat är den svanmärkt. Och ägaren använder kanske koppel. Man borde vara mer rädd om den fina miljö vi har här i staden. Vädret var riktigt varierande sol sedan åska lugt sedan kraftig blåst god varation hela tiden.

110721
Tyvärr hade jag tider att passa under dagen så det blev inget båtfiske vilket var synd då vädret var mycket bra. så jag började med lite fiske i ramsvik men åkte från både kamera och mobil så det blir inga bilder därifrån. Det roliga var att Ramsvik bjöd på tre berggyltor mellan 750-900gr men det var det enda stora sedan blev det små torskar, 3 små blågyltor alla honor har ännu i år inte fått en hane. En liten grässnultra kom också upp. Sedan fick jag åka och uträtta lite ärenden och efter det åkte jag till Tröten i drygt två timmar där blev det sju små aborrar, och ett besök av en familj svanar, föräldrarna var lite ilskna varje gång jag rörde mig då fräste dom åt mig, men när dom ätit det dom skulle kunde jag fiska vidare.

110720
Denna dag blev inte mycket när det gäller fisk. Tre personer fyra olika fiskeplatser 6 timmars fiske och endast 8 små fiskar. Men det var riktigt fint väder och jag fick besöka natursköna platser jag inte varit på innan. Vi får se vad nästa tur ger.

110716
Idag skulle jag och Gustav ut med båt och fiskat tyvärr beslöt vi att avstå pga av vädret vindarna låg fel. Efter att jag pratat med Gustav ringde Freddan och ville ut, synd vi inte skulle ut med båt för han hade hunnit med och hade säkert uppskattat en båttur. Nu tog vi istället och letade upp lite platser han kan halta fram till så vi kan fiska. Kan ju sägas att gyltan vi hade tänkt få uteblev men det blev en del torsk att ta hem. Däremot kunde vi njuta ett tag av massor med olika båtar som passerade vår fiskeplats. Lite fika att inta ute gör också att dagen blev lyckad fast fisken uteblev. Lite av det vi fick syns på filmen och bilden.

110715
Var ner till båten för att greja lite men tyvärr så var det så mycket turister som ställde dumma frågor att jag åkte hem. Det finns en typ av seriösa turister som är här för upplevelsen dom är helt okej, sedan har vi dom som gillar att vara översittare och tror vi som bor här är deras tjänare och utan dom överlever vi inte, det var den senare vidriga typen som jag träffade idag. Istället blev det lite jobb i garaget som avslutades med lite fiske, som idag kunde gått illa då jag nästan trampade på en huggorm. Men allt gick bra och lite aborre blev det.

110714
Idag var det städning i garaget, efter det så gick jag en stund till dammen i stadens utkant. Det blåste kraftigt och himlen full av mörka moln. Det blev en bra avkoppling och som bonus blev det lite aborre.

110713
Jag och Freddan bestämde oss för att fiska en hel dag. Första platsen vi valde brukar ge fisk men nu blev det bara några små fiskar. Vi flyttade då till en plats som brukar ge fisk men även här var det dåligt inte ett napp. Vi chansade då på en plats vi inte varit men även här blev vi utan fisk. Vi började nu bli desperata något ville vi ju ha, vi chansade på ett ställe där det alltid brukar bli något. Vi hade tur här nappade det även om det inte var mycket så blev det både wrasse och torsk att ta med hem till mat. Men som vanligt var det en underbar dag fin natur och även vädret var på vår sida denna gång.

110711
Freddan och Karlsson var på väg ut att fiska som tur var fick vi telefonkontakt och jag kunde givetvis inte säga nej att följa med. Vi fiskade uteslutande på Sotenäs och fångsten blev berggylta makrill rötsimpa stensnultra och torsk. Torsken vi fick låg runt kilot och största berggyltan 675gr men vi var sent på platsen där berggyltan högg och vi hade en del tunga hugg på platsen, därför skall vi testa den igen. Fördelen är att man kommer åt den med bil och kan stanna några meter från fiskeplatsen, detta är bra då Freddan skadat knät och haltar runt när vi är ute. Så vi tänker att ta ett fiske pass på ca 8 tim på platsen för att se vad den kan ge.

110707
Då var det dax för mig och Freddan att fiska igen då vi förra gången fiskade i havet så blev det fiske i sötvatten denna gång.Vädret var fint och vi startade i ett mindre vattendrag, där fick vi lite mindre fiskar men då det började regna så flyttade vi oss till en större sjö Vänern, även här fint men efter en stund så vräkte regnet ner på oss. Det blev inga fiskar men tur att man hade kläder på sig som torkar fort. Vi åkte nu till en ny plats där det regnade lite också men vi beslöt oss för att stå där ett tag ändå. Nu blev det bättre fiske med fisk upp till ca 500gr arterna ser ni i bilden. Men vi fick utstå ett riktigt regnväder och blev genomblöta, men vad gör det det blev en kul dag ändå.

110703
Gustav ringde och var sugen på fiske i skärgården vi åkte ut NV om Lysekil och påbörjade fisket efter berggylta. Första fisken satt på kroken nästan direkt, totalt blev det lite över 100 berggyltor några blågyltor samt någon torsk ibland. Dom riktigt stora uteblev men vi fick en hel del mellan 600-800gr störst blev en jag tog som vägde 1,25 kg. Dom nappade hela tiden och på det mesta, mina nya konstgjorda kräftor fungerade men tyvärr blev dom nya konstjorda maskarna kvar hemma på bordet så dom får vi testa nästa gång. Men satt man på en vanlig kokt räka hann betet nästan inte till botten innan man hade en ny fisk på. Nu har vi ju sett att berggyltan finns inne så nu gäller det att hitta dom storas hålor. Hoppas på fler fina dagar som denna det var helt underbart att sitta i båten och njuta av fiske och naturen runt båten.