Fiskelogg 2008 Juni

080629
Hade inte tänkt fiska nu men fick förfrågan om jag kunde ordna lite makrill, gick ut 1,5 tim nu på eftermiddagen och fick 13st makrillar och en horngädda. Horngäddan fick komma åter i havet och makrillen skall tydligen spisas ikväll på någon träff. Nu kommer jag att ha några dagars uppehåll då jag jobbar sent.
080628
En dag med lätt vind mycket sol så mycket bättre kan det ju inte bli. Resultatet för dagen blev 2st blågylta, 10st berggylta, 2st stensnultror, 1st Rödspotta, 3st makrillar, 1st torsk 4st sandskäddor, 1st skrubba och 1st svart smörbult. Av dessa var en ny art för året och 8st gick in på min bäst 3 lista förvarje art.
Startade mitt i ramsviksområdet för att se om Berggyltan kommit in ännu. Får man ingen fisk är det i allafall fin natur i området. Fisket startade med en mindre berggylta men direkt efter den fick jag två fina Blågyltor, den andra som du ser pålänken var nästan självlysande i blått och syntes tydligt när man tog upp den,troligen en av dom vackraste jag fått upp. Direkt efter att jag fått blågyltorna så blev det PB för i år på berggylta med en vikt på 1340gr. Fick en på 900gr som var en riktig kämpe trodde jag fått en riktig rekordfisk men fick nöja mig med striden den gav mig. Jag kör med lätt mjuk utrustning vilket gör fisket mer roligt man får kämpa mer inte bara stå och vincha in fisken. Efter ytterligare några berggyltor så åkte jag hem väldigt nöjd med resultatet.
Senare på kvällen åkte jag ut igen för att testa kvällsfiske bla vid Grötö där har jag en tärna som hjälper till att hålla kollen på sillen och om makrillen kommer in, ger man den en räka ibland så sitter den kvar men så fort det kommer sill i ytan sticker den ut, så det gäller ju att inte mata den så den blir mätt. Första fisken upp var en rödspotta om det beror på den vita botten eller något annat vet jag inte men den var otroligt ljus i färgen. Fick sedan bla 3st makrillar och flyttademig en liten bit innom området och där blev det bingo på plattfiskar. Först blev det en personbästa på sandskädda sedan ytterligare två som gick in på min bäst tre lista på arten. Fick även en fin skrubbskädda på samma plats. Alla var fina matfiskar.
Om ord hänger ihop så beror det på att dessa två odågor kollade mitt tangentbord i ett obevakat ögonblick, dom älskar att plocka isär tekniska saker.

Då det var mycket bilder denna gång är det uppdelat i två kategorier, nedan ser du fångsten.
Dagens eftermiddagsresultat
Dagens kvällsresultat.
080627
Kom ut sent idag ca 21.10 startade i S.hamnen där första fisken blev en Bleka som dessutom är den största för detta året. Fick sedan 2st mindre torskar.
Åkte sedan till ett nytt ställe där jag inriktade mig på makrill, det blev 18st mellan kl 22.00 - 23.15 sedan dog det ut, den 14:e
makrillen blev också årsbäst så här långt.
Beklagar att en del bilder är dåliga men då jag denna gång körde C&R med dom jag kunde som ej var svårt skadade så blev det så här.
här.
080625
Hemma och klar efter jobbet ca 20.00 åkte till platsen jag var på igår men det låg båtar ivägen, åkte då till en normalt bra plats i närheten men det blev endast en liten sandskädda, efter ett tag hade båtarna åkt så jag kunde testa platsen pånytt tyvärr inget speciellt kom upp men det blev en liten svart smörbult. Åkte då till fiskhamnen där det gick lite bättre en svart smörbult och 4st makrillar.
080624
Blåst men en fin sol var uppe så det blev som vanligt en fisketur efter jobbet, redan på första kastet blev det 4st makrillar, ganska snart efter en liten rödspotta, det var svårfiskat pga mycket maneter som följt med strömmen in till land. efter ett tag så blev det ett kast med 2st makrillar och ett med en makrill samt på slutet en liten berggylta. Åkte till en anan bra plats men där var det tjockt med maneter så jag pasade på att rensa makrillen istället, resterna matar jag måsarna med.
Åkte sedan iväg och testade en fiskeplats jag inte fiskat på förut, den gav en skrubba en sandskädda, en torsk och en liten makrill på mindre än 20min. Får återkomma hit och se vad den ger nästa gång.

080623
Efter flera dagars fiskeavbrott pga storm och midsommar m.m. så blev abstinensen för stark, trotts kraftiga vindar blev det ett par timmars fiske. Resultatet blev en mycket liten rödspotta, 3 makrillar och en berggylta. Vinden var tidvis så kraftig att man inte kunde kasta i motvind med 40gr vikt.
080618
Idag var det bra väder för fiske men lite fisk, fick tre makrillar på ett kast men sedan inget mer, kollade man tärnorna så gick sillstimmen längre ut idag. Testade lite bottenfiske men det blev bara en liten torsk. Men som vanligt var det skönt att koppla av i friska luften.
080617
Hemma från jobbet ca 21.30 kände att jag måste koppla av lite, åkte ned till hamnen där jag såg att makrillen jagade sill. Ringde några bekanta och undrade om dom ville ha makrill, då svaret blev ja så fram med utrustningen. Efter en stund hade jag fått 7st makrillar och en liten stensnultra, tyvärr började det blåsa upp och jag hade inga varma kläder så jag fick dra mig hemmåt.
080615
Som jag skrev igår så lovade jag ju min mor makrill till sina bekanta som kommer på besök, vad händer jo vädret blir dåligt med kraftig vind och mycket regn. Men som man säger det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Så på med regnställ och låt moppen stå tog bilen om jag skulle behöva skydd. Fisket startade kass med en stensnultra men efter ett tag så lättade vinden och det började nappa. Det var nu ganska sent men plötsligt så stod jag där med 10 nyfångade makrillar, morsan kommer att bli nöjd men vad göra med resten alternativ ett var ju att äta makrill några dagar till men det har blivit mycket av den varan nu, så fram med telefon och lyckades få resten till min syster istället så inget behöver kastas.
Problemet med fiske är ju när man drabbas av värsta sjukdommen fiskefeber som gör att man får svårt att avsluta dagen när det är nog, men ännu har ingen matfisk kastats och annan fisk om den inte är svårt skadad släpps ju.
080614
Idag kom jag ut lite tidigare så chansen för bra fiske var god. Höll mig inom ett begränsat område där jag på första stället fick 2st torskar varav den ena torsken hamnade på min bäst trelista, sedan blev det tre plattfiskar och en bleka, samt en makrill som tog på bottenmete.
Flyttade mig sedan en bit men där var resultatet magert endast en bleka,
Kände mig då sugen på att grilla makrill så jag tog mig till ett bra makrillställe, efter ett kast fick jag min första gråsej för året, liten men det blir ju en art till på listan 2008 efter ytterligare två kast så blev det napp 2st makrillar, dom var ganska små så jag kastade lite till och fick efter ett tag napp denna gång 4st på en gång, nu hade jag ju mer än räknat med men helt plötsligt kom min ena broder förbi, jag undrade om dom ville ha makrill och då dom ville det kastade jag lite till och på ett kast fick jag en och sedan ett kast med 5st på en gång. Här avbröt jag fisket och hoppas det finns lite kvar till i morgon då jag lovat min mor lite färsk makrill om jag får något då hon får besök från andra sidan sverige.
Vädret var lite omväxlande under tiden jag var ute lite blåst och växlande molnlighet, det kom även en åskskur som precis missade vårt område så det blev bara några stänk, men den lämnade en fin regnbåge efter sig.
080613
Kom ut sent efter jobbet idag strax innan solnedgång,det hade börjat blåsa och vara rått i luften. Fick ändå en rötsimpa och två sandskäddor. Makrill vågade jag inte ens prova då kylen är full. Men den fanns där och jagade upp sillen där jag stod, så det ryckte åt att byta från bottenmetet till makrilldrag. Men ibland måste förnuftet ta över. Makrill tar jag inte för sportfisket skull då dom ofta blir kraftigt skadade då dom kämpar, och inte går att återutsätta makrill tar jag när jag vill ha matfisk
080611
Blåsten har idag avtagit så jag beslutade mig för lite kvällsfiske efter jobbet. Åkte till en plats där man ofta får vara ifred och så är det lä för vinden som var. Här blev det 3st blekor, 1st fjärsing och 9st makrillar. Förflyttade mig senare till mitt fjärsingställe där det endast blev en liten fjärsing samt en berggylta och en skrubba. På väg hem stannade jag till i södra hamnen då det nu var helt vindstilla och något verkade jaga småfisken i hamnen, det fisket slutade med en skrubba och 12st makrillar, det innebär totalt 21 makrillar på spö på en kväll vilket jag är nöjd med och jag vet vad jag kommer att äta några dagar, fast jag ger ju bort en del.
080609
Även idag var det blåsigt och svårfiskat på dom vanliga ställena, så jag fick nöja mig med 2st sandskäddor, 2st torskar 1st berggylta och 1st makrill.
När jag skulle börja fiska makrill lät jag botten metet ligga kvar på botten i ca 5 minuter och då hade en krabba l.yckats trassla sig in i linan, den var 19cm mellan benen.
080608
Slut på fina kvällsvädret, nu har det blåst upp ganska bra och det gjorde att det var lite svårfiskat på mina vanliga ställen. Därför testade jag lite läplatser i närheten och det gav ett resultat på 2st Blekor 1st Makrill och 1st fjärsing. En av blekorna blev trotts sin ringa storlek PB för i år ännu.
080607
Ytterligare en underbar kväll efter arbetet, så jag kan inte låta bli att ta en fisketur igen. Åkte till Grötö där jag på min vanliga plats fick 3st fjärsingar en berggylta och en torsk.
Beslöt mig därefter att testa en plats som inte givit något förut, men idag hade jag tur det blev 10st makrillar. när jag rensade makrillarna kom det upp ett besök på en sten brevid mig, det var en krabba som ville ha lite mat vilket jag givetvis bjöd på.
080606
Idag bestämde jag mig för att försöka få PB på Fjärsing, tyvärr blev det inte så men jag fick 3st fjärsingar på Grötö, där jag också fick en torsk, en sandskädda och en stensnultra. Åkte till rinkenäs där det endast blev en liten torsk och en stensnultra.
080604
Så här skulle alla dagar vara, det kom hantverkare tidigt så jag fick gå upp tidigt för att ta emot dom, passade på att under tiden ge mina gojor så mycket tid och sällskap jag kan.
Därefter så packade jag moppen och började min fiskeresa, stannade vid en butik där jag köpte agn och lite grillat till mig samt mycket drickbart då det var mycket varmt. Jag började fiska ungefär en mil utanför stan. Sedan följde jag kusten så gott det gick ock kollade små vägar och testade många platser.
Resultatet blev 8st olika arter och 17 fiskar totalt, arterna var Berggylta, Torsk, Grässnultra, Makrill, Horngädda, Sandskädda, Fjärsing och givetvis en rötsimpa. Makrillarna fick jag på tre kast tillsammans med horngäddan som satt på ett av kasten här ser du resultatet. I N.Grundsund där jag fick än så länge årets största berggylta så jäklade öringen sig med mig, flera gånger följde den räkan in till lad och en gång tog den agnet precis framför mig, på ca 1,5m djup med kristallklart vatten, var inte intresserad av annat drag.
När jag släppt i gyltan så satt jag mig vid vattnet och åt min mat och njöt av vädret, avslutade fisket gjorde jag i rinkenäs med en makrill. Fanns det då inget som var fel denna dag, jo det gjorde det jag brände armarna ganska ordentligt i solen
080603
Även idag blev det ett kvällsfiske då jag haft mycket att göra. Började i Rinkenäs där det blev en hyfsad skrubba och en rötsimpa, vinden låg på lite dumt så jag avslutade fisket där. Därefter så drog jag till Grötö där det blev en sandskädda och 2st mindre torskar, men då jag inte fått många torskar i år så hamnade båda på min bäst tre lista under fiske 2008.
Vill du lämna kommentar eller läsa andras kommentarer på loggen
Tryck här
080602
Efter gårdagens misslyckande utan fisk bara hugg så chansade jag att gå ner en sväng efter jobbet, det är sent ca 20 min till solen går ner. Efter 3 kast så sitter det på en sandskädda som blir dagen enda fångst. Men jag är ju ledig på onsdag så då får det bli några timmar vid vattnet. Men jag har ju lite andra saker som behöver tid också det är papegojorna som kommer före fisket.
080601
Var i Uddevalla för att fiska idag, utdelningen blev 2st gråsej för min fiskevän Markus som också premierade med att nu vara med på listan för peronliga rekord 2008. Men övrigt så var det mest ryck och napp som inte ville med upp. som vanligt kunde vi inte klaga på det underbara vädret.