Fiskelogg 2008 Juli

080729
Startade idag mitt fiske i idefjorden, tyvärr så var strömmarna otroligt starka idag, Jag fick tv å mindre torskar men att dra den ena i motström från djupt vatten hade ca 80 meter lina ute det var riktigt jobbigt, man kunde lätt tro att den vägde minst 2 kilo. Det jag lärde mig på denna resa var att skall jag fiska i dessa strömmar och på djupet så måste jag ha tyngre utrustning, fick något större på som drog ut en bit och sedan hade den medström bort från mig, det var omöjligt att vända den och min lina gick av. Tittar ni på loggens översta bild så det ni ser som vita gäss är inte vågor av vinden utan där möts trycket från havet och flödet inneifrån fjorden vid en klack därav biladas ordentliga vågor och virvlar.
Åkte sedan längs kusten söderut men det var inte på många ställen jag kunde använda min utrustning. Vädret var underbart och alla klippor fulla med folk, så denna tur får göras om efter semesterperioderna.
Vad jag totalt fick under dagen ser ni som vanlig nedan det var inte mycket men ändå något, och vädret kan man ju inte klaga på.
Däremot stannade jag till i ramsvik och där blev jag riktigt förbannad, det låg räkpåsar instuckna bland stenarna och på botten. sena låg och skräpa överallt. Krokar hängde i lyktstolparna såman kunde skada sig. Hoppas inte jag är skyldig till detta då jag rekomenderat stället för bra gyltafiske och att man just skall använda kokräk 90/120 som fanns på platsen. Men enklaste sättet att slippa känna sig medskyldig är ju att sluta ge tips, visst vet jag att andra än dom jag tipsat också fiskar där, men när skall vi få slut på elendet med fiskare som grisar ner tar allt även jättesmå fiskar, och kör rena rovfiske i dammar och insjöar.

du se .
080727
Nu för andra dagen i rad får jag chansen att fiska gylta i denna fina omgivning
Får tacka HTE en lokal tv och satelithandlare som ställde upp och körde oss i sin båt. Som fotograf och ej fiskeintresserad så hade vi med Hyraljud.se
Här syns jag på 3 st av dom platser jag testat plats 1, plats 2, plats 3. Här står jag på plats nr.3 och har fått ett ordentligt hugg på kroken, efter lite kämpande så tittar den upp ovanför ytan, här kommer också en närbild på fisken.
Här ser ni dagens bästa kämpe strax under kilot men kämpade enormt. Även idag håll dom bra storlek bara en mindre. När vi åker hem så får man för dagen se den fina graniten men hoppas det inte är sista gången.

080726
Gårdagens sötvattenfiske var ju inget hit för mig, men idag var jag tillbaka i salta hav här på väg ut i sommarvärmen med båt för en gång skull.
Nu har vi kommit ut en bit i skärgården, började fisket med en liten stensnultra så jag tänkte skall dom förfölja mig hit ut också men turligt nog var det den enda jag fick. Strax efter började det nappa med berggyltor lagom stora och dom flesta mer röda än dom jag fått tidigare. Fick även en grann röd torsk som var en riktig kämpe på 45cm och 915gr.
Bakom mig på nästa bild ser man något som kan vara rosa granitstenar med svarta alger på, men det är faktiskt mina kamrater som är så lik den rosa graniten :-).
Fisket fortsatte med fler berggyltor och en liten torsk, kul var att 6st gyltor av 9 var tyngre än 500gr den största berggyltan väde 1310gr och var 43cm. Ytterligare en kul grej var att flera högg långt ut på kast så man fick kämpa ordentligt med dom då dom försöker sätta sig fast i botten m.m.
Senare på dagen så återvände vi hem till hemmahamnen.
Den mittersta gyltan på kommande bild som fångades idag kan enligt Havets Hus vara en Hybrid se bild överst en vanlig berggylta och underst en blågylta hona.

Vill du lämna kommentar eller läsa andras kommentarer på loggen
Tryck här
080725
Då var det dax för första insjöfisket, vi var ute tidigt och fick se solen tränga igenom trädkronorna och börja belysa stranden där vi stod. Testade olika fiskesätt och metoder utan resultat.
Då åkte vi upp till en bekant och levererade lite godis till hennes papegojor. Hon kunde tipsa om en bättre fiskeplats som vi givetvis åkte till och det dröjde inte länge förrän Aakezzon hade första gäddan på. Men tyvärr så var där väldigt gått om blodsugande flugor som bet sönder oss så vi tog en fika vid sjön innan vi åkte vidare. Så vi packade jeepen igen och for vidare. Vi testade fler ställen utan resultata. Vi körde med konstgjort och naturligt agn, vi hade olika drag och wobbler. Fiskade på alla djup längs vass m.m. men det blev inget däremot såg vi en del småabborrar.

080724
Idag blev en lugn dag satt med spöt nere vid kajen,vädret var riktigt gott lite för varmt. När jag satt där kom turbåten Bohuslän in för att lämna och hämta folk så jag fick flytta mig en bit men kunde fiska mellan båten och bryggan. och vad händer det blir stopp när jag skall dra upp spöt står som en båge, pinsamt med bottennapp och så många åskådare några meter bort. Men så börjar det röra på sig det var en fisk som gått ner i botten vegetationen, från båten hördes kommentarer som bottennapp eller han har säkert fått en gamal cykel, men när dom såg att det rörde sig så kom helt andra komentarer som det är säkert makrill (vem skulle inte vilja ha en sådan makrill) spöt står fortfarande i en båge rakt ned, men nu börjar det släppa efter och upp kommer en Torsk på 890gr en riktig kämpe. När jag fått upp den på bryggan var det applåder och jubel från båten. Så plåtad och bejublad har jag aldrig blivit för en liten torsk. Tänkte återutsätta den men tyvärr satt kroken mycket illa i nere i strupen och det blev blodbad när den togs bort, så den blir middag åt min mor i morgon då jag har åkt och fiska insjöfisk. Fångsterna för övrigt ser du i bildloggen men det var inte mycket att komma med.

080723
Så kom vi äntligen iväg på vår resa till Idefjorden kl 07.00 stod bilen vi använde packad och klar. Vädret var underbart hela dagen. En av dom finaste platserna var nog att stå under gamla Svinesundsbron inte bästa fisket men otroligt fin miljö, det smalnar av kraftigt där så strömmarna var otroligt starka. För att skryta lite var jag den enda under turen längs fjorden som fick fisk det blev 6st torskar som återsläpptes. Men ibland måste man ta en paus och detta var en av platserna vi tog en fika på. Vi hade ju 9platser som skulle testas så vi stannade inte länge på varje plats, men nu har vi hittat två platser som är värt att testa fiske på igen.
Men som vid allt fiske så får man ju lite bakslag också, jag fick ett ordentligt hugg på ena platsen, trotts att jag hade den kraftiga strömmen till min fördel var det otroligt tungt att dra fisken vad det nu var, när den sedan var nära land och satt sig mot berget för 3:e gången och jag lyckades få loss den så lossnade den från kroken. 10 minuter med en god kämpe utan att få se den var inte kul. På en annan plats fick jag en liten torsk kollar ni stjärtfenan så är mycket av den borta och den är slemmig, när kag drog in den så ibland gjorde den mycket kraftiga ryck som inte stämmde, det visade sig vara en lax/öring som låg bakom och försökte ta den lilla torsken som byte, den följde med ända in till land så det är inte mening att jag skall få någon laxfisk i år.
Längst in i fjorden fiskade vi inte då jag förstått att det är fredat där så istället tog vi en bild på den när vi åkte därifrån. Hittar ni denna skylt så har du hittat ett av ställena jag skall återvända till. Jag valde ut dom nio ställena vi prövade via sattelitfoto då ingen kunde ge tips, så jag är nöjd att ha hittat två tänkbart bra platser, men det får nästagång utvisa.

På väg hem stannade vi och köpte fiskekort för en grupp insjöar vi skall besöka på fredag, men vi hade lite tid över så vi stannade till i Ramsvik för att dom andra också skulle få lite fisk, det resulterade i att både Aakezzon och Trumpetar´n fick in årsbästa, på nästa bild håller Trumpetar´n Aakezzons torsk som blev den största för dagen. Personligen drog jag 4st stensnultror, 1st skärsnultra, 2st grässnultra och 2st berggyltor i Ramsvik, blandade bilder på fångsten finner du här under.

Dagens resultat kan du se här Idefjorden
Dagens resultat kan du se här Ramsvik
080721
Idag gick vi mest ut för att njuta av det fina vädret, men varför lämna spöna hemma. Blev ju inget jättebra fiske, för min del blev det 10 bergsnultror, 2 berggyltor, 1 torsk och en skrubba. Trumpeten som var med ute fick in tre fiskar på sin bäst lista men han har ju inte hunnit fiska mycket i år. När vi satt ute på en brygga fick vi besök av en säl, den var inte speciellt skygg simmade 5-10m utanför bryggan. Det som lockar mest nu är Idefjorden och Bullaren som vi skall testa i veckan om allt går bra tyvärr har vi inte fått några tips om fiskeplatser utom ett aborrställe i bullaren som en stugägare där tipsat om. Så för övrigt får vi prova oss fram via satelitbilder har jag tagit ut 9st tänkbara ställen i Idefjorden så vi får se om det ger någon utdelning, svårase blir betesval ju längre in vi kommer då det gårt över från sött till bräckt vatten och har andra arter längre in.

080720
Håller på att göra iordning ett garage men tog mig 2tim paus på eftermiddagen när det var riktigt fint väder. Bestämde mig för att försöka få lite plattfisk och ev lite smörbultar m.m. för att förbättra rekord. Men stensnultrorna förföljde mig så det blev 12st samt en berggylta och en skrubba, sedan var det åter till garaget.

080719
Åkte till Ramsvik tidigare än beräknat kanske därför fisket var dåligt, testade några nya ställen utan något bra resultat. Kom till ett ställe där vi fick se fin öring men inget på kroken. Den enda som var nöjd var Aakezzon som tog nytt årsbästa på torsk och sin första blågylta. Mina få fiskar ser ni som vanligt i loggen nedan.

080718
Gick ut för att testa nya Daiwa-rullen, på första kastet blev det 3 makrillar en lossnade när jag skulle lyfta upp dom. Rullen fungerade klanderfritt och var lätt att justera under indragandet. Testade också slackindragning av lina med tumgreppet även det helt ok. Så håller rullen så blir det nog en favorit för framtiden. Några snultror och berggyltor blev det också.
080717
Idag var det inte meningen att gå ut och fiska, hade tänkt mig en längre promenad m.m. men istället kombinerade vi den långa promenaden med fiske och testade lite fiskeplatser. Det blev ju inte mycket fisk men jag fick in en torsk på min bäst tre lista den var på 1010gr och 43cm. Lyckades också få min andra oxsimpa för året. Aakezzon som också var med förbättrade sitt rekord på stensnultra.
Mitt resultat för dagen blev 2st torskar, 1st stensnultra, 6st berggylta, 1st oxsimpa och 1st skrubba.
Men vi råkade båda ut för något underligt som vi inte vet vad det var, på samma plats fick vi något på kroken som vi inte vet vad det var vi bottenfiskade på ganska grunt vatten utan förvarning som ryck eller annat så drog betet iväg med stor kraft och det kändes att det var något stort på, men efter en liten stund släpte det igen Aakezzon blev av med en krok vid ett av tillfällena. Hade det varit en fisk som suttit på så borde den ju simmat iväg när den kom loss första gången. Men att exakt samma sak upprepas minst 5ggr har jag aldrig varit med om. Det var som att dra botten men ryck kändes och det drog iväg en bit varje gång.
080716
Den starka vinden verkar inte vilja ge med sig så idag åkte vi till Ramsvik det blev ett ganska lyckat fiske. Jag fick in jag fick in en blågylta som platsade bland mina bäst tre för arten. Aakezzon som var med förbättrade sina egna årsbästa på berggylta och stensnultra. För min del blev det 3 blågyltor, 11 berggyltor, 3 stensnultror och en grässnultra.
För er som inte redan sett det så har jag även satt in antal fångade av varje art under fiske 2008 i menyn, totalt i år så har det blivit 443 fiskar, varav makrillen står för 142st.
Hoppas nu vinden lägger sig resten av veckan, det skall ju bli lite regn men det går ju an.
080715
Idag blåste det ganska kraftigt och dom flesta fiskeplatserna var utsatta. Men jag tyckte att jag ändå kunde gå ut och få frisk luft och kasta lite. Nu ångrar jag det inte det blev inte mycket fisk men en av dom första var en torsk på 1410gr och 50cm som gick in som årsbästa och blir middag i morgon, även sista fisken gick in som årsbästa på 80gr och 16cm på en stensnultra.Två hyfsade berggyltor fastnade också på kroken samt lite småfisk. Men det märks att det är sommar och turisterna kommit trotts två spö och öppen fiskeväska och fisk synlig får man frågorna fiskar du? har du fått något? så idealet vore att be någon från synskadades riksförbund att komma och skaffa medlemmar, med tanke på hur dåligt folk ser :-) Men artig som man är så brukar jag svara på fråga ett: nej jag håller spöt åt en kompis som köper öl, på fråga två: blir det ibland nej jag köper dom i fiskbilen det är enklare så.
080714
Var idag på min favoritbutik Snäjk finns också på nätet www.snajk.se och köpte fiskegejor bla spö m.m. Åkte ner till hamnen när jag kommit hem och testade lite nya saker, det blåste kraftigt så det blev inte mycket men ändå lite blandat. Horngäddan var nog den roligaste att dra idag då den var kämparvillig.
080712
Idag var vi några som gick ut tillsammans och fiskade, till en början var fisket dåligt med mest småfisk, fast det var en plats med normalt bra fångst. Men efter att ha bytt plats så blev det lite bättre inga bamsingar största på ca 800 gr men många mellan 300-600gr när vi bytt plats kom en kille vi känner förbi och tog en fin blågylta på 30cm och 360gr.
Ett lustigt napp fick jag i form av ett tackel med torskdrag, detta förlorade jag den 26/9-07 så slumpen kan ge små glädjestunder ibland. Draget var i bra skick men krokarna var kass.

080709
Fiskade en timma efter jobbet idag det blev 2 små torskar 2 plattfiskar och en stensnultra. Har ju semester som börjar till helgen så då kan det bli lite bättre tid till fisket.

Vill du lämna kommentar eller läsa andras kommentarer på loggen
Tryck här
080707
Idag fiskade jag med signatur Aakezzon som finns i listan rekordfiskar. Det var ganska blåsigt men vi åkte till samma område som jag var i lördags. Det nappade ganska bra vi fick stensnultra. grässnultra, berggylta, blågylta och torsk.
För egen del blev det personbästa på Berggylta med en vikt på 1460gr och 43cm. Fick även en på 1200gr och 41cm som hamnar som tre på min bäst trelista för varje art jag fångar, den sist nämnda var en riktig fighter trodde först det var bottennapp men sedan började den röra på sig och orkade med 3 st rusningar där jag fick släppa efter.
Fördelning på fångsten ser ni i loggbilden A=Aakezzon och H=Hobbyfiske (jag).
080705
Skulle jag lyckas en tredje dag utan makrill, kanske så jag åkte till mitt bästa ställe för berggylta när jag kom dit så låg vattnet som en spegel. Fisket gick bra fick 6st stensnultror, 4st grässnyltror, 1st torsk. 12 st Berggyltor flera med en vikt mellan 500gr och kilot en var på 1,1 kilo. Fick även denna gång blågylta med det var bara en hona. Trotts avsaknaden av hanens lysande färger så är det vackra fiskar.
080704
Även idag så har jag inriktat mitt fiske på annat än makrill, det blev 3st torskar och 6st vittlingar. Det innebär också att jag tagit upp den 19:e arten för i år och det blev vittlingen.

080703
Lovade mig själv att undvika makrill idag och gå till ställen där jag ev kan förbättra resultaten på andra arter jag tagit, eller kanske få en ny art till listan. Resultatet blev magert 2st smörbultar 1st snultra och 1st plattfisk. Men jag lyckades hålla mig borta från makrillen.

080702
Vi var fyra som stack ner på ett sent kvällsfiske tyvärr kanske något väl sent. Det fanns gott om makrill men den ville inte ta på något direkt. Bäst blev det för den som hade skeddrag han fick 3st, jag fick en plus en torsk, och en person fick en makrill och en bleka. Mina fiskar finns som vanligt i loggen. Vi får hoppas att det berodde på att vi var sent ute som nappen uteblev för som sagt vi såg gott om fisk.

080701
Kunde inte hålla mig mer än en dag, så det fick bli fiske igen. Tyvärr liten variation på arterna men det blev 18 makrillar på 2 timmar. Hade jag stått kvar så hade det blivit hur mycket som helst. Medan jag testade bottenfiske efter plattfisk lånade en kille mitt spö med tackel, han fick också makrill direkt.
Vill du lämna kommentar eller läsa andras kommentarer på loggen Tryck här