Fiskelogg 2008 Augusti

080831
Pga jobbet så har man ju inte hunnit ut att fiska på ett tag, men idag fick jag 1,5 tim innan mörkret kom. Blev inte mycket 2st stensnultror och en berggylta. Men det var gott att komma från vardagens sysslor och få slappna av lite.

080827
Har inte fiskat idag men har fått en fluga bunden av en killa som ni finner på sportfiskeforum.se Det roliga med flugan är att delar av den kommer från mina papegojors fjädrar, så den skall testas för att få öringen som gäckat mig hela året.

080824
Idag blev det sötvattensfiske hela dagen samtidigt som båten testades fullt ut. Vi testade dom flesta fiskemetoder beten och djup men tyvärr så gav det inte en fisk. Längs vassen så hoppade en del småfisk men inte ens där blev det napp. Nästa gång så skall vi testa ny sjö som vi äker förbi ibland (sista bilden i loggen). Då det inte blev fisk så får ni stå ut med natur och båtbilder i loggen. Men hur fisket än var så var turen helt underbar med bra väder hela tiden. Så fikat vi tog på sjön smakade lika bra som vanligt.

080823
Idag åkte vi till Ramsvik för att testa det som monterats på båten, sjösättningshjulen och spöhållare fungerade perfekt. då förgasaren rengjorts hade vi ej heller några tjuvstopp, men motorn liksom ryckte ibland, men denna gång upptäckte vi orsaken, motorn går inte tillräckligt djupt i vattnet och drar "luft" ibland beroende på hur man belastar båten. Detta fixades genom att sänka akterspegeln 5cm då slipper man dessa problem.
Innan vi åkte hem igen bestämde vi oss för att testa fisket på pontonen, denna gång gick det bättre för mig än sist, en berggylta på 770gr och 2torskar runt 500gr, samt en del mindre bergylta, grässnultra och stensnultra. Ingen av oss tog några nya rekord eller var nära. Imorgon om inget händer blir det sötvattensfiske.

080819
Tog en sväng ut efter jobbet det blev sent innan jag kom iväg har ju lite gojor att ta hand om också. Åkte till stångholmesund där jag efter 20 min fick en blågylte hona. Sedan var det bara lite småryck och regnet ökade så jag åkte hem igen.

080818
Nu har ju semestern tagit slut samt att jag fått en inflamation i foten som förhindrat fisket ett tag. Men idag tog jag mig i kragen och började utrusta gummibåten har bla monterat upphissbara hjul på akterspegeln så den blir lätt att sjösätta och ta upp samt flytta runt. Har även monterat 4st spöhållare och då tofterna är lika kan jag välja om jag vill ha främre paret fram eller bak i båten. Test av nymonterade delar blir det på lördag om vädret tillåter.
Var också ute och fiskade lite åkte till vanliga bryggan i Ramsvik som på 30 min inte gav en enda berggylta vilket är ovanligt. Det blev lite mindre fiskar och en fet skrubba, den var inte bland dom största jag tagit men vikten 510gr gjorde den riktigt rund i köttet.
Testade sedan lite andra platser i Ramsvikm samt åkte över till gullmarsfjorden, men detta gav inget alls så ni får nöja er med lite mer naturvyer i loggen.

080809
Nu var det dax för andra sötvattensfisket, skillnaden är att denna gång hade vi båt med motor med oss. Från två av platserna vi var har vi undervattensfoto på sikten under vattnet, detta cch mycket annat kan du sedan se i dagens resultat i loggen.
Här har vi påbörjat fisket det blev inte mycket till napp men på det bärbara ekolodet hade vi rätt ofta fiskindikering på ca 10-12 meters djup där vi var hade vi bottendjup runt 20 meter.
Vi bestämde då att förflytta oss till ny sjö, på vägen stannade vi vid en fiskrik älv men där är det fiskeförbud tyvärr. på vägen tog vi en fika hos några bekanta som anslöt vid sjö två. Här blev det en Gädda som drogs av mina bekanta- Själv testade jag det mesta och övergick till mete det nappade lite men fick inget.
Dagen började nu gå mot sitt slut och solen började gå ner. Vid niotiden lastade vi båten på taket och började röra oss hemmåt. Fika och mat intogs i båten som är mycket rymlig, totalt sett så tillbringade vi nästan 6 timmar i den.

080807
Idag passade jag på att åka runt och testa nya platser i mina trakter, det blev ju inget strålande fiske men gav ju erfarenheter om fiskemiljön i närområdet. På vär till en av fiskeplatserna har man på 20-talet i berget huggt in fina bilder på båtar och mäniskor, du ser fler i loggen.

080806
Strax innan kl.12.00 idag så var besökare 1000 inne och läste i loggen.
Har ju inte varit ute och fiskat på några dagar då jag jobbat med ett garage som tar lite tid. Skall ju också på fredag hämta min nya gummibåt 4 meter lång och 180cm bred, till det kommer också en 5hk motor.
Fisket idag erbjöd lite varierande arter men inget speciellt största berggyltan strax över halvkilot. Men det var gott att få komma ut. Var i Ramsvik och då jag redan visat en del bilder från omgivningen där så får ni i dagens logg istället se två busar från min andra hobby.

080801
Idag gick jag ut vid 20-tiden och tänkte försöka på öring då jag inte fått upp någon ännu. Har ju ett ställe jag brukar se öring så även idag fast det var mest småöring. Men som vanligt ville dom inte nappa för mig, utan det enda som högg var när jag testade mot djupet då blev det en vittling och 2st berggylta. Så jag får bli utan ett tag till men vädret var vackert och bjöd på fina kvällsfärger.